Τρόποι για να βελτιώσετε την υγεία του ήπατος

Η Αγιουρβέδα και η παραδοσιακή κινεζική ιατρική αποδίδουν τη συμφόρηση του ήπατος στη θερμότητα που έχει εγκλωβιστεί στο συκώτι. Ο στόχος  είναι να καθαριστεί και να «δροσιστεί» το συκώτι συστήνοντας αλλαγές στο τρόπο ζωής και με τη χρήση θεραπευτικών βοτάνων.

To ήπαρ έχει πολλαπλές λειτουργίες:  Παίζει σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό, συμβάλει στη σύνθεση των πρωτεϊνών, διασπά τις ορμόνες, καθαρίζει το αίμα από τις τοξίνες, κ.α. Για την αγιουρβέδα το συκώτι είναι “pitta” ή “θερμό” γιατί η θερμή δυναμική ενέργεια είναι ένα από τα τρία ντόσας (μαζί με τα kapha και vatta) που ρυθμίζουν τις φυσικές λειτουργίες του σώματος. Οταν υπερβολικά “θερμή” ενέργεια συσσωρευτεί στο συκώτι τότε δημιουργούνται προβλήματα υγείας. Σύμφωνα με την αγιουρβέδα, τα συμπτώματα που μαρτυρούν τη συσσώρευση pitta στο συκώτι είναι: πονοκέφαλοι, αίσθηση καψίματος και κόκκινα μάτια, αναμμένο πρόσωπο,αιμορραγία στη μύτη, φλεγμονές, αλλεργίες, δυσπεψία και εξάρσεις θυμού.

Πολλές φορές, απλές αλλαγές στο τρόπο ζωής, όπως να τρώμε δροσερές τροφές, τακτική άσκηση, και χαλάρωση είναι αρκετά για την εξισορρόπηση του στοιχείου pitta.

Υπάρχουν αρκετά βότανα που στηρίζουν την ομαλή λειτουργία του συκωτιού και μπορούν να φέρουν στην κανονική/φυσιολογική ροή το στοιχείο pitta μειώνοντας έτσι τη συμφόρηση του ήπατος, βελτιώνουν τη λειτουργία της χολής, βοηθούν στην ενζυματική διαδικασία αποτοξίνωσης. Αυτά τα βότανα βοηθούν γενικά στο καθαρισμό του συκωτιού αλλά συνίσταται η συμβουλή του γιατρού σας πριν από τη χρήση τους.

Πικρά

Τα πικρά βότανα έχουν τη ιδιότητα να ενδυναμώνουν τη πέψη, aντανακλαστική έκκριση γαστρικών υγρών και τονώνουν τους μύες του πεπτικού συστήματος. Βοηθούν το ήπαρ στη διαδικασία αποτοξίνωσης από τις ουσίες που εισέρχονται στον οργανισμό, όπου γίνεται το ξεκαθάρισμα των θρεπτικών συστατικών από τις ακαθαρσίες.Έχουν αντιβακτηριδιακή δράση. Οι βοτανολόγοι συνδυάζουν, οξυάκανθα, κιτρινόριζa, πικραλίδα, χελιδόνιο κ.α.

θαρτικά

Για την αποτελεσματική αποτοξίνωση του ήπατος, είναι απαραίτητο η καλή λειτουργία του εντέρου, γιατί, διαφορετικά, οι τοξίνες που αποβάλλονται από το συκώτι απορροφώνται πάλι από τον οργανισμό αντί να αποβάλλονται εντελώς. Σύμφωνα με την αγιουρβέδα, το στοιχείο pittα συσσωρεύεται στο λεπτό έντερο και η χρήση καθαρτικών βοηθά στην αποβολή του. Σύμφωνα με την αγιουρβέδα, το ψύλλιο, διαλυτή φυτική ίνα, συστήνεται ως καθαρτικό καθώς καθώς είναι ασφαλές για καθημερινή χρήση για μήνες.

Τονωτικά ήπατος

Το γάλα από γαϊδουράγκαθο είναι ευρέως αναγνωρισμένο, σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, για την αποτελεσματικότητά του ως τονωτικό του ήπατος καθώς βοηθά στο καθαρισμό του συκωτιού και στην αναστροφή των ζημιών που μπορεί να έχει υποστεί λόγω χημειοθεραπειών.

Νηστεία

Το συκώτι είναι ένα ανθεκτικό όργανο το οποίο μπορεί να αποσυμφορηθεί όταν το ξεκουράσουμε από το φορτίο των τροφών. Κάθε φορά που τρώμε, επιβαρύνουμε το συκώτι με θρεπτικά συστατικά και πιθανές τοξίνες τις οποίες πρέπει να διαχωρίσει. Οπότε με τη νηστεία βοηθούμε το συκώτι να ανακτήσει τις δυνάμεις του καθώς η διαδικασία αποτοξίνωσης απαιτεί ενέργεια. Συνίσταται η πρόσληψη χυμών λαχανικών και φρούτων ανά τρίωρο όταν νηστεύετε για την απαραίτητη ενέργεια του σώματος.

Μπορείτε να κρατήσετε το συκώτι σας υγιές αν ακολουθήσετε τα εξής απλά βήματα:

  • Να τρέφεστε σωστά. Να χρησιμοποιήσετε καλής ποιότητας πρώτες ύλες στο φαγητό σας. Να αποφεύγετε να τρώτε παραπάνω από όσο χρειάζεστε (για να αποφευχθεί περισσότερο βάρος στο συκώτι) και να αποφεύγετε επεξεργασμένες τροφές.
  • Να θυμάστε  ότι οι φυτικές ίνες βοηθούν στο καθαρισμό του εντέρου, συκωτιού και αίματος. Η επαρκής ενυδάτωση επίσης βοηθά.
  • Πίνετε φρέσκους χυμούς για μια ημέρα ή αντικαταστήστε ένα γεύμα με φρέσκο χυμό, μια φορά την εβδομάδα ή ανά δυο εβδομάδες.
  • Μειώστε την επαφή σας με κάθε είδος χημικών, π.χ. Καθαριστικών, καλλυντικών, προσθετικών υλών στα τρόφιμα. Να θυμάστε ότι το συκώτι πρέπει να διασπάσει κάθε χημική ουσία που μπαίνει στο σώμα για χρήση ή για απέκκριση.
  • Αποφεύγετε το αλκοόλ.

Πειραματιστείτε με διάφορα βότανα για την τόνωση του συκωτιού για 6-8 εβδομάδες. Παρατηρείστε οποιαδήποτε αλλαγή στο σώμα σας, στην ενέργεια σας και στο νου σας.

Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας για βαθειές αναπνοές, χαλάρωση και διαλογισμό ή προσευχή.

Να θυμάστε ότι το στρες επιδεινώνει τη συμφόρηση του ήπατος.

 

Πηγή: Carrie Demers, ΜD. www.yogainternational.com